Centrum Brna se vyrovnalo s přemírou aut ve vnitroblocích

Již po desetiletí se česká města potýkají se záplavou osobních aut a následným problémem volných parkovacích míst. Velká města většinou sahají po zavádění rezidenčních „modrých“ zón, které zvýhodňují parkování místních rezidentů před přespolními. Řidiči bez nároku na rezidenční výhodu zůstávají v centrech odkázáni na síť veřejného parkování, kde se již za parkování citelně platí. Anio modré zóny však nejsou všemocné. Dokáží sice řešit běžné ulice, slovy paragrafů „veřejné komunikace až po úroveň místních komunikací“. Vnitrobloky však často zůstávají mimo jejich působnost. Cesty ve vnitroblocích totiž bývají řazeny níže, jako takzvané účelové komunikace. A na těch není ze zákona možné modré zóny zavádět. Ať se nám to líbí nebo ne, vnitrobloky tak často zůstávají zónou bez účinné regulace.


Výsledný efekt je leckomu z nás zřejmý. Řidič bez výhody rezidenčního parkování hledá, kde levně – nejlépe bezplatně – zaparkovat. Ulice jsou vyhrazeny rezidentům nebo se na nich musí platit. Kdo na ulici nezaplatí, záhy ho postihne citelná pokuta. Volné plácky či parcely s volným parkováním z našich měst takřka vymizely. V hledáčku pak zůstávají vnitrobloky s možností vjezdu. Řidičů hledajících bezplatné odložení vozů přitom přibývá a míst ve vnitroblocích je málo. To se záhy negativně projeví na atmosféře dříve klidných míst. Do vnitrobloku opakovaně celý den vjíždějí a zase vyjíždějí zájemci o volné parkování. Ti méně trpěliví odkládají vozy na trávník či místa, kde se stát nemá. Jiní zase svůj vůz nechají na místě bez užitku řadu týdnů. Ve výsledku vnitroblok trpí a rezidenti ztrácejí výhodu svého zázemí. Málokde se s tím daří něco dělat.

Výjimkou je městská část Brno – Střed. „Jsem spíše pro to, aby vnitrobloky sloužili přiměřeně všem skupinám obyvatel“, říká Mgr. Jan Mandát, uvolněný člen ZMČ, který má na starosti konkrétní úkoly v oblasti dopravy a bydlení. „Smyslem regulace je omezit dlouhodobé stání nerezidentů ve vnitroblocích“, říká a vysvětluje. Původně existovala úvaha neomezovat vjezd, ale vymezit pouze právo stání na parkovacích místech. To však vyžaduje, aby parkovací místa byla fyzicky pevně vymezená, což bývá ve vnitroblocích často obtížné. Na radnici tedy hledali jinou cestu, jak vnitroblokům vrátit rovnováhu. Po dvou letech příprav zavedli řešení ve formě zákazu vjezdu všem motorovým vozidlům s dodatkovou tabulkou „mimo vozidla s povolením od Magistrátu města Brna“.


Aby radnice mohla umožnit parkování všem zdejším rezidentům, musela vymezit adresní body domů, které vnitroblok tvoří. Cílem bylo zúžit počet lidí s nárokem na povolení na nezbytné funkční minimum. Právo na povolení vjezdu mají jen rezidenti nebo abonenti – místní vlastníci nebo firmy. Zájemce o parkování musí zaplatit malý jednorázový poplatek za vyřízení 200 Kč. Lidé nad 65 let jsou poplatku zbaveni. O povolení se dá žádat skrze webové stránky nebo osobní návštěvou na kontaktním místě. Aby se lidé o změně dozvěděli a přijali jí, městská část uspořádala cílenou informační kampaň. Obyvatelé vnitrobloků obdrželi informační letáky do poštovních schránek, parkující řidiči dostali leták za stěrače svých vozů. O vznikajících pravidlech informovala zdejší televize i noviny. Vznikl registr oprávněných obyvatel, lidé byli dále informováni prostřednictvím emailů.

Žádná regulace není účinná bez kontroly a vymáhání. Městská část byla nucena určit pracovníky na kontrolu dodržování pravidel, část kontroly provádí místní Městská policie. První měsíc po zavedení se obešel bez pokut, probíhala pouze evidence a vznikaly statistiky. Každý bez oprávnění byl upozorněn, že porušuje pravidla a hrozí následky. Přibližně desítka obyvatel se ozvala s podnětem, že ačkoli bydlí od vnitrobloku za rohem, již nejsou přímými rezidenty. Město se snaží hledat cestu k oprávněným vjezdům, jako když do vnitrobloku pravidelně zajíždí správcovská firma domů.


Dnes ve vnitroblocích můžeme vidět parkující vozidla místních, přes den zůstává několik míst ještě volných. Celkově v tomto režimu nyní funguje Brně - střed osm vnitrobloků plus známé místní korzo Bakalovo nábřeží. Celkově převažují pozitivní reakce občanů nad nově nabitými čitelnými pravidly. Vnitrobloky získaly rovnováhu mezi parkováním, zelení a místem pro klid a odpočinek. Možná toto řešení může posloužit jako inspirace i pro jiná města. V Brně – střed vám rádi povědí, jak šli na to.